14/11-17
At frisk luft og natur gør godt, hersker der slet ingen tvivl om, og derfor bliver det da også mere og mere udbredt, at drage naturen med ind i undervisningen, som et led i børnenes indlæring.
Ikke nok med, at det giver dem en bedre forståelse for vores smukke natur. Den giver også et udendørsliv, der stimulerer og udfordrer deres motoriske udvikling.
En af frontløberne på området er Ørslevkloster Børneunivers, som med sin beliggenhed og smukke natur, længe har gjort brug af alt det smukke, som findes lige udenfor døren. Der er både eng, skov, kloster, landbrug og fjord. Og hvad er derfor mere indlysende end at arrangeret både madpakke- og oplevelsesture, hvor børnene kommer ud og rører sig samtidig med, at de oplever det smukke ved årstidernes vekslen.
Det har Ørslevkloster Børneunivers gjort nytte af gennem mange år, men som noget nyt, har de nu også set mulighederne i at bruge naturen som et led i sammenslutningen af førskolegruppen og 0. klasserne. – Tilbage i august sidste år blev skole og børnehave slået sammen, og i maj i år, blev det yderligere besluttet, at vi skulle fusionere. Og så gik det lige pludselig stærkt.
Efter sommerferien i år indførte vi derfor en fællesdag for ældstegruppen fra børnehaven og 0. klasserne, og det mundede så i vores mandagsskovdage, hvor børnene er ude i skoven for at lave en lang række sjove og spændende ting. Og det fungerer bare rigtig fint, fortæller skole- og dagtilbudsleder, Inga Kaastrup.
Mandagsskovdagene er blevet taget rigtig godt imod. Ikke kun blandt børnene. Forældrene er lige så glade for ordningen, som i den grad giver børnene oplevelser og udfordringer, som ikke vil kunne lade sig gøre i et klasselokale. Samtidig styrker det børnenes sammenhold på tværs af aldersgrupper på en fantastisk god måde. Der er ingen tvivl om, at et tiltag som dette, blot viser, hvor meget tæt samarbejde kan gøre.
I Ørslevkloster har der altid været et tæt samarbejdet både dagpleje, børnehave og skole imellem. Og det bærer frugt i forhold til børnene, som på betryggende vis, stille og roligt kan blive rullet ind i skolesystemet. Og netop det med at blive rullet stille ind, har Ørslevkloster Børneunivers også taget højde for. På skolen er der nemlig mulighed for rullende skolestart, hvor hvert barn bliver vurderet individuelt i tæt samarbejde med forældre og indskolingsteamet. Her bliver der taget højde for barnets følelsesmæssige, sociale, sproglige og begyndende faglige udvikling, når det er ved at være skoleparat. -Det hele giver rigtig god mening.
Samarbejdet gør, at børnene lærer hinanden og pædagogerne at kende på en god måde. Det næste vi så skal have gjort er at få skabt en endnu bedre kontakt til dagplejen. Vi kender jo hinanden, og har alle muligheder her, slutter Inga Kaastrup.