06/10-20
’Nu er den her: Vejen, vi har ventet på,’ sagde en glad borgmester for Skive Kommune, da han tidligere i dag deltog i åbningen af Haderup Omfartsvej. Transportminister Benny Engelbrecht klippede snoren til klapsalver og store smil, så de første lastbiler kunne begive sig ud på den nye vej.
For omtrent to år siden var Peder Christian Kirkegaard, der er borgmester i Skive Kommune, med til at tage det første spadestik til Haderup Omfartsvej. I dag var han med, da den nye vej blev indviet af transportminister Benny Engelbrecht.
– Det var en stor dag, da vi tog det første spadestik. I dag er glæden endnu større, for nu er vejen en realitet. Vejen, vi har ventet længe på, og som tjener både et lokalt og nationalt formål, sagde Peder Christian Kirkegaard.
– Dels kan borgerne her i Haderup nu glæde sig over, at den tunge trafik bliver ledt uden om deres bymidte. Det skaber også en mere sikker skolevej for børnene. Dels er vejen det første og vigtige skridt i retningen af at sikre en mere tidssvarende infrastruktur i vores del af landet, hvor vi i Skive arbejder tæt sammen med Herning, Morsø og Thisted kommuner i komiteen for en udvidelse af rute 26/34. Formålet er at få udbygget hele strækning-en ad rute 26/34 fra Hanst-holm i nord til Herning i syd, så vores del af landet bliver forbundet med resten af Europa – og koblet op på motorvejsnettet ved Herning.
Behov for fremkommelighed
Transportministeren var meget glad for at klippe snoren og se de første lastbiler trille af sted på den nye vej. Han anerkendte, at der er et behov for fremkommelighed i denne del af landet.
– Vi befinder os i Produktions-Dannmark. Det er så vigtigt, at det er nemt at komme frem og tilbage. Både for den tunge trafik og for alle andre trafikanter. For jeg har jo selv set, at der også er cyklister på vejene på disse kanter, sagde han.
Her henviste han til sidste års besøg hos de to borgmestre for henholdsvis Skive og Herning kommuner. Ministeren kom i den anledning med på en tur i en lastbil, der kørte på rute 34.
– Det er præcis, som jeres borgmester sagde i sin tale: At man som lastbilchauffør nærmest skal have et ekstra sidespejl med i førerhuset. For pladsen er trang på vejene her. Og dengang så jeg også cyklister på vejen – altså i siden af vejen, hvor de store lastbiler kører. Så her er et behov, konstaterede han.
Han kunne nu ikke love, at drømmen om udvidelse af rute 26/34 hele vejen fra Herning til Hanstholm bliver en realitet i forbindelse med den kommende grønne mobilitetsplan for transporten. Det, der tidligere er blevet kaldt et transportforlig.
– Jeg er jo hele Danmarks transportminister, og der er mange steder, der trænger til bedre infrastruktur. Men vi har også en grøn dagsorden, vi skal have tænkt med ind i mobilitetsplanen. I den sammenhæng er det jo vanvittigt spændende, at der for eksempel findes et GreenLab Skive. Så det handler om at få det grønne og den bedre infrastruktur til at balancere, så synergierne kan opstå.
Forudsætning for trivsel og vækst
Borgmesteren i Skive Kommune havde et også et blik for de gode synergier – med sportens verden. Med en hilsen til Herning Kommunes borgmester, Lars Krarup, der også var til stede, påpegede Peder Chr. Kirkegaard, at det næste skridt må være flere gode veje til og fra Herning.
– Nu da FC Midtjylland skal spille i Champions League gruppespil, så skal vejene også være i orden. Men mine
borgmesterkolleger i komiteen ser det altså også i et større perspektiv. For mobilitet er en vigtig forudsætning for trivsel og vækst – og her må vi heller ikke glemme bosætningspotentialet. Folk har ikke lyst til at bosætte sig i et område, hvor det er svært at komme til og fra. Og vælger de ikke at bo her, er det svært at tiltrække ar-
bejdskraften blandt pendlere. De færreste finder det meningsfyldt at køre på veje, der ikke er opgraderet i takt med, at biltrafikken er taget til, sagde Peder Christian Kirkegaard.
Han sendte også en stor tak til de lokale folketingspolitikere, Venstres Kristian Pihl Lorentzen og De Radikales Andreas Steenberg, der som transportordførere har været med til at kæmpe kampen for den ny-åbnede vej.
Det samme gjorde Lars Krarup, der også ærgede sig over, at der ikke var plads til at invitere flere af de lokale med til åbningen af vejen. Men på grund af corona var det kun muligt at være 50 deltagere – med mundbind, afsprittede hænder og god afstand.
Folketinget vedtog etableringen af Haderup Omfartsvej i 2017, og siden efteråret 2018 har de fysiske arbejder pågået.
Omfartsvejen er i alt 8 kilometer lang og udgør hermed rute 34 mellem Skive og Herning.
5,5 kilometer af vejen bliver en motortrafikvej som en såkaldt 2+1 vej med skiftevis to kørebaner i hver retning adskilt med et autoværn.
Omfartsvejen har kostet 287 millioner og er fra og med åbningen i dag klar til brug.