/f/blog/article/5207f5039e09c1de18c95c5a703a200a836baf97_thumb.jpg

TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

TV MIDTVEST vil sammen med en teenager, en iværksætter, en politiker og en direktør i et eksperiment finde svar på spørgsmålet: Kan vi egentlig undvære Facebook?

 Det regionale mediehus TV MIDTVEST vil med et Facebook-eksperiment undersøge, hvor afhængige medier og borgere er af det sociale medie, når det kommer til nyheder. TV MIDTVEST dropper derfor at dele indhold på det sociale medie i to uger.

- Der er så meget snak om Facebooks magtposition i vores samfund. Men vi ved reelt ikke, hvor store konsekvenserne ville være ved at vælge Facebook fra. Derfor er vi nødt til at afprøve det her, så vi ved, hvor vi står som mediehus overfor Facebook, siger TV MIDTVESTs direktør Lone Sunesen.

Baggrunden for det to uger lange eksperiment er, at tusindvis af danskere i dag finder nyheder på Facebook, hvor mange medier er særdeles aktive. Men det er Facebook, der bestemmer, hvilke opslag danskerne reelt ser i deres feed.

Det blev der endnu engang sat en tyk streg under, da Facebookstifter Mark Zuckerberg i sidste uge afslørede det, han selv kalder en større ændring: Indhold fra medier og virksomheder kommer til at blive nedprioriteret markant til fordel for opslag fra venner og familie. Og kravene til medierne skærpes endnu engang, hvis de ønsker eksponering på Facebook.

Brugerne er centrale
I kølvandet på Facebooks løbende ændringer af vilkårene for medierne og brugerne, vil TV MIDTVEST undersøge, om det er muligt at undvære det sociale medie. Derfor går TV MIDTVEST 16. januar i luften med to Facebookfrie uger, hvor der ikke deles indhold af nogen art. 

TV MIDTVEST vil efter de to uger måle effekten af Facebookpausen og dele resultaterne offentligt. Erfaringerne skal danne grundlag for mediehusets videre strategi på området.

- Vi vil finde ud af, om brugerne kan finde vores indhold, uden vi skal give store dele af vores produktioner kvit og frit til det amerikanske firma. Om det giver journalister bedre tid til at lave bedre journalistik. Det handler om at finde ud af, om vi er blevet så afhængige af Facebook, at brugerne ikke kan finde os på andre måder, siger Lone Sunesen.

Og netop brugerne er en central del af de Facebookfrie uger. Som en del af forsøget udfordrer TV MIDTVEST fire danskere til at holde sig opdateret omkring nyheder uden at være på Facebook i de to uger.

Blandt deltagerne er den 19-årige gymnasieelev Emil Rentius Sørensen og den socialdemokratiske folketingspolitiker Simon Kollerup fra Thy. Sidstnævnte bruger normalt Facebook meget aktivt til at holde sig orienteret og selv dele indhold. De fire deltagere må i perioden ikke logge ind på Facebook. Og TV MIDTVEST vil løbende følge dem i en dagbog på tvmidtvest.dk.

- Det bliver svært, og det bliver hårdt. Jeg er selvfølgelig bekymret for, om jeg mister noget føling med hvilke nyheder, der for alvor tager dagsordenen. Men jeg må se, om jeg kan finde ud af det via andre kanaler, siger Simon Kollerup.

Alle er i de to uger velkomne til at dele deres tanker og erfaringer med at finde nyheder, fortæller TV MIDTVESTs direktør. I perioden er en journalist dedikeret til at dække eksperimentet på tvmidtvest.dk og følge læsernes og seernes reaktioner.

- Vi håber først og fremmest på en god, reel snak med vores læsere og seere om det her område. Det er det helt rigtige tidspunkt, at vi medier genopfinder os selv. Og det skal ske i dialog med dem, vi er til for, siger Lone Sunesen.

De medvirkende i eksperimentet
Simon Kollerup, 31, er folketingspolitiker. Han bruger Facebook til at komme i kontakt med sine vælgere og til at følge med i, hvis nyheder der rører folket. Han er derfor meget bekymret for, hvordan han kan formidle sine budskaber, mens han er væk.

Rasmus Johnsen, 45, er iværksætter og virksomhedsejer i Klitmøller, hvor han arbejder med innovation. Han bruger ikke længere Facebook særligt meget, og han er derfor overbevist om, at det bliver en nem udfordring for ham.

Trine Jepsen, 40, er direktør for kulturcentret og herregården Nørre Vosborg. Derudover har hun også sanger, skuespiller, tv-vært og foredragsholder på CV’et.

Emil Rentius Sørensen, 19, 3.g elev på Holstebro Handelsgymnasium, hvor han er ved at tage en HHX. Emil får de fleste af sine nyheder fra Facebook og TV 2s nyhedsapp, ellers bruger han det sociale medie til at lave aftaler med vennerne. Han er derfor mest af alt nervøs for at gå glip af vigtige aftaler.

FAKTA
53 procent af danskerne får ifølge Reuters News Initiative ugentligt deres nyheder fra Facebook. 10 procent angiver, at sociale medier er deres primære nyhedskilde.

I DR Medieudviklingen 2016, angav 73 procent af den unge målgruppe i alderen 15-29 år, at de dagligt eller næsten dagligt bruger nyheder via sociale medier.

TV MIDTVEST deler typisk 8-15 opslag på de forskellige Facebooksider dagligt. Brugen af Facebook har været med til at give tvmidtvest.dk en betydelig vækst i antallet af brugere, der ser og læser med. 

Omkring 40 procent af trafikken til tvmidtvest.dk kommer fra sociale medier, hvor Facebook står for hovedparten.

Kommentarer

bubblemedia